surmysuu surmysuusurmysuu
|
شركتهاي مخابراتي متعددي در سراسر دنيا ميكوشند تا هرچه زودتر تجهيزات مربوط به ۵G را فراهم كنند و سهم مهمي در گستردهترشدن آن داشته باشند. اين شركتها بهطور ويژه بر آوردن شبكهي ۵G به گوشيهاي هوشمند متمركز هستند؛ اما گوشيها، تنها محصولاتي نيستند كه ۵G ميتواند براي آنها مزيتهايي مهم بهدنبال داشته باشد. درواقع، خود شركتهاي مخابراتي نيز اميدوار هستند شمار و تنوع محصولاتي كه از شبكههاي ۵G آنها استفاده ميكنند، روزبهروز بيشتر شود. دركنار گوشيهاي هوشمند، محصولات ديگري نيز نظير لوازمخانگي هوشمند و گجتهاي پوشيدني و البته خودروها از شبكهي ۵G بهره ميببرند.شركتهاي خودروساز اخيرا نشان دادهاند تمركز ويژهاي روي ۵G كردهاند؛ بنابراين در سالهاي آتي، قطعا شمار خودروهاي مجهز به اين فناوري در بازار زياد خواهد شد. بهتازگي پيرلي (Pirelli)، شركت فعال درزمينهي ساخت لاستيك خودرو، محصولي جديد رونمايي كرده است كه از مزيتهاي شبكهي ۵G برخوردار است تا بتواند جادهها را امنتر كند و از ميزان تصادفات احتمالي بكاهد. پيرلي موفق شده است لاستيك جديدي توليد كند كه به چندين حسگر خاص مجهز است. اين لاستيك ازطريق حسگرهاي گفتهشده ميتواند شرايط جاده را به رانندهي خودرو اطلاع دهد و ازطريق شبكهي ۵G دادههاي بهدستآمده از جاده را با ديگر رانندههاي آن حوالي بهاشتراك بگذارد. تاير ۵G پيرلي با قابليت گزارش وضعيت جاده به راننده معرفي شدايدهي اصلي پشت لاستيك جديد پيرلي اين است كه چنين محصولي بهلطف بهرهمندي از فناوريهاي روز دنيا بهخوبي ميتواند شرايط خطرناك جاده را تشخيص دهد و از همين طريق، ميتواند به راننده اطلاع دهد با احتياط بيشتري رانندگي كند و به وسايل نقليهي اطراف نيز اين هشدار را بدهد. پيرلي از لاستيك جديدش با نام «لاستيك سايبري» (Cyber Tire) ياد ميكند و هنگام معرفي اين لاستيك، دمو كوتاهي از آن بهنمايش گذاشته است. در دمو پيرلي مشاهده كرديم لاستيك سايبري توانست خيس و لغزندهبودن جاده را تشخيص دهد و دادههاي بهدستآمده دراينزمينه را به خودروهايي بفرستد كه در حال نزديكشدن به آن قسمت از جاده هستند تا رانندگان بيشتر احتياط كنند و از سرعتشان بكاهند. از اين نوع فناوريها اصطلاحا با نام فناوري «اتصال وسايل نقليه به همهچيز» (V2X) ياد ميشود كه در حوزهي خودروهاي خودران بهشدت همهگير است. در خودروهاي خودران، از زيرساختهاي بيسيم بهمنظور ارتباطات استفادههاي زيادي ميشود. پيرلي ميگويد عنصر مهم براي محققساختن عملكرد اصلي لاستيك سايبري فناوري ۵G بوده است. خدمات دادهي ۵G روي گوشيهاي هوشمنددرحالحاضر، كاربران ميتوانند خدمات دادهي ۵G را در مناطق خاصي از ايالات متحدهي آمريكا روي شمار محدودي از گوشيهاي هوشمند دريافت كنند. البته تجربهاي كه ۵G ارائه ميدهد، آنطور كه خيليها انتظارش را داشتند، درمقايسهبا ۴G LTE فرق نكرده است؛ اما ازآنجاكه هنوز در مراحل اوليهي توسعهي جدي ۵G هستيم، چنين موضوعي منطقي است. بعضي از كارشناسان ميگويند در برخي حوزهها، استفاده از 4G LTE تصميم بهتري بهشمار ميآيد. بسياري از شبكههاي ۵G راهاندازيشده در ايالات متحدهي آمريكا مبتنيبر فركانسهاي امواج ميليمتري (Millimeter Wave) هستند كه پهناي باند آنها در واحد گيگاهرتز بسيار بيشتر از شبكهي ۴G است. اين سيگنالها پهناي باند زيادي دارند؛ اما همزمان دامنهي كاركرد آنها ضعيف است. در همين حين، برخي از شبكههاي ۵G آمريكا به فناوري Sub-6 GHz مجهز شدهاند كه البته تعداد آنها محدود است. براي مثال، اپراتور مخابراتي اسپرينت (Sprint) درحالحاضر از شبكهي ۵G مبتنيبر امواج Sub-6 GHz بهره ميببرد. شبكههاي Sub-6 GHz سرعتشان اندكي از ۴G بيشتر است؛ ولي دامنهي كاركرد مشابه اين شبكه را دارند. لاستيكهاي جديد پيرلياپراتورهاي مخابراتي به بهرهوربودن شبكهي ۵G اهميت زيادي ميدهند و اين موضوع براي آنها در اولويت قرار دارد. ازطريق شبكهي ۵G، امكان اتصال دستگاههاي بيشتر و شخصيسازي ۵G در شرايطي خاص و براي اهداف ويژه وجود دارد. در برخي شرايط، نياز به پهناي باند زياد بيشتر از هر چيز ديگري حس ميشود؛ اما گاهي اوقات ممكن است كمبودن ميزان تأخير (Latency) در شبكه اولويت اصلي باشد. نكتهي ديگر دربارهي لاستيكهاي جديد پيرلي، اين است كه بهمنظور ارسال داده به خودروهاي نزديك، احتمالا نيازمند پهناي باند زياد نيستند؛ اما زمان ارسال هشدارها امري مهم و حياتي بهشمار ميآيد. بااينحال براي عمليشدن اهداف ويژهي پيرلي دراينزمينه، بايد ميزان استفاده از لاستيك سايبري در بين خودروهاي مختلف بسيار زياد شود؛ موضوعي كه به گذر زمان نياز دارد. اگر لاستيك جديد پيرلي در سالهاي آينده در تعداد زيادي از خودروها استفاده شود، ميتواند كاربردهاي متعدد بسياري بههمراه آورد. حتي در آينده امكان استفاده از دادههاي ثبتشدهي لاستيك سايبري درزمينهي ساخت خودروهاي خودران نيز وجود دارد. با همهي اينها، فراموش نكنيد ۵G و البته خودروهاي خودران مسير زيادي در پيش دارند تا همهگيرتر شوند و نقصهاي موجود در آنها تا حد زيادي كاهش پيدا كند.
امتیاز:
بازدید: 74
RS7 اسپرتبك با بهرهگيري از قدرت خارقالعاده، تنها در ۳.۶ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد و بيشينهي سرعت بهصورت الكترونيكي در ۲۵۰ كيلومتربرساعت محدود شده است. با استفاده از بستههاي سفارشي دايناميك و دايناميك پلاس، بيشينه سرعت به ترتيب به ۲۸۰ و ۳۰۵ كيلومتربرساعت افزايش مييابد. همانند مدل RS6 آوانت، آئودي RS7 اسپرتبك نيز از سيستم تعليق بادي بهره ميبرد. RS7 اسپرتبك در حالت عادي، ۲۰ ميلي متر ارتفاع كمتر نسبت به مدل استاندارد A7 دارد. با وجود اين در سرعت ۱۲۰ كيلومتربرساعت، جهت سهولت جريان يافتن باد در زير خودرو، ارتفاع به ميزان ۱۰ ميليمتر كاهش مييابد. حالت افزايش ارتفاع تعليق نيز در شرايط خاص، ارتفاع خودرو را ۲۰ ميلي متر افزايش ميدهد تا در مسيرهاي شيبدار، آسيبي به دماغه و زيربندي خودرو وارد نشود. آئودي RS7 اسپرتبك با بهرهگيري از سيستم تعليق RS اسپرت و كنترل ديناميك سواري، چابكتر ميشود. تنظيمات پيشرفتهي اين سيستم تعليق، بهلطف ضربهگيرهاي جديد بههمراه سوپاپهاي يكپارچه و حالتهاي رانندگي RS1 و RS2، ميزان تكان بدنه را كاهش ميدهد؛ اما قدرت و چابكي پس از ظاهر و طراحي چشمنواز بدنه، دومين عنصر مهم RS7 اسپرتبك محسوب ميشود.
در قسمت جلو، از جلوپنجرهي ۶ ضلعي بزرگ تيرهرنگ مورد استفاده در ساير خودروهاي RS آئودي بهره گرفته شده است. در قسمتهاي كناري سپر نيز دو ورودي هواي بزرگ مثلثي شكل قرار گرفتهاند و يك ورودي كوچك بالاي جلوپنجره قرار گرفته تا هواي بيشتري را به زير كاپوت منتقل كند. خودرو در حالت استاندارد از رينگهاي ۱۰ پرهي ۲۱ اينچي با لاستيكهاي ۲۷۵/۳۵ بهره ميبرد؛ اما خريداران ميتوانند رينگهاي ۲۲ اينچي با لاستيكهاي ۲۸۵/۳۰ و حتي ترمز كربن سراميكي با ۳۴ كيلوگرم وزن كمتر نسب به نمونهي فولادي را بهصورت سفارشي انتخاب كنند. در قسمت داخلي، RS7 اسپرتبك از سيستم اطلاعات و سرگرمي MMI آئودي و دو نمايشگر بزرگش بهره ميبرد. قسمتهاي مختلف كابين، با نشان RS و چرم با كيفيت ناپا مزين شده است. فرمان با راحي مسطح بخش پاييني و صندليهاي مخصوص با پوشش چرم تيره نيز بهصورت انحصاري براي RS7 طراحي شده است. آئودي RS7 اسپرتبك در ۱۳ رنگ مختلف عرضه ميشود كه دو رنگ خاكستري ناردو و مشكي سبرينگ، رنگهاي مخصوص RS تلقي ميشوند.
امتیاز:
بازدید: 86
هرگز تصور نميشد كه خريد لاستيك ماشين پروسهاي پيچيده و مهندسي داشته باشد. ما در بهترين حالت دقيقترين تصميمي كه ميتوانستيم دربارهي خريدانواع لاستيك (ميشلن، بارز و ... ) بگيريم اين بود كه بگوييم مدلهاي خارجي بهتر است. فارغ از بحث كيفيت، هزينه تعويض لاستيك ، خريد يك لاستيك مستلزم در نظر گرفتن موارد متعددي است كه پيش از اين شايد حتي به گوشتان نخورده باشند. انتخاب يك تاير مناسب، تأثير عميقي بر سبك رانندگي، مصرف سوخت، نرمي و حتي ايمني دارد. در مباني مهندسي خودرو، تايرها را بهعنوان يكي از اعضاي خانوادهي انتقال قدرت ميشناسند. همان خانوادهاي كه جعبهدنده، ميللنگ، ديفرانسيل و اكسلها نيز عضو آن هستند. شايد عجيب باشد ولي حساسيت اين قطعه بهدليل درگير بودن مدام با اجسام بيروني (آسفالت جاده، گل و لاي، شن و ماسه و…) بيشتر از قطعات دروني خودروست. سايش غيرعادي و ناهمگون لاستيكها را خيلي جدي بگيريد. ساييدگي غيرعادي لاستيكها نشانهاي است براي اينكه متوجه شويم زمان تعويض لاستيك فرا رسيده است. در ضمن اين پديده ميتواند هشداري باشد براي اينكه بخشهاي ديگر خودرو ازجمله فرمان، جلوبندي و فنربندي آن نيز دچار مشكل شدهاند. تيكآف، ترمز ناگهاني و دستيكشيدن، سريعتر از آنچه فكرش را بكنيد لاستيك را به مرز نابودي ميكشانند. برخي از جوانان براي اينكه لاستيكهايشان بهمنظور انجام مانورهاي شبانه صاف شوند، اقدام به دستيكشيدن پياپي ميكنند. غافل از اينكه در اين هنگام شما نميدانيد كه كدام سطح از لاستيك در حال از بين رفتن است. قديميها ميگويند لاستيك مصرفشدهي جلويي را با لاستيكهاي عقبي تعويض كنيد. اين ايده از جايي مطرح ميشود كه گويي فرمانگيري عمر تاير را ميكاهد. شايد اين ايده بيراه نباشد ولي به دليل آنكه وزن بيشتري روي محور عقب است، چرخهاي عقب بايد سالمتر و با آج بهتر باشند. در واقع علم روز مهندسي خودرو ميگويد بهمجردِ از رده خارج شدن حتي يك حلقه لاستيك اقدام به تعويض همهي آنها كنيد. با اين حال بهمنظور ايجاد توازن بين چرخهاي جلو و عقب، بهطور ميانگين هر ۸۰۰۰ كيلومتر تايرهاي عقب و جلو را تنها در صورت سالم بودن با هم تعويض كنيد. در برخي از خودروهاي مدرن، كه سيستم ترمزگيري هوشمند ABS را در كنار سامانهي ضد لغزش ASR و LSD ديفرانسيل دارند، تعويض لاستيك ماشين به اين راحتيها نيست. در صورت تغيير سايز لاستيك بدون تنظيم، مركز كنترل الكترونيكي خودرو يا همان ECU باعث غيرفعال شدن سيستمهاي فوق ميشود. از قديم ميگفتند، لاستيك كمباد راه نميرود. اين جمله واقعيت دارد ولي اگر درون محفظهي لاستيكها نيز باد اضافي تزريق شود، عواقب خطرناكي دارد. در حقيقت اينكه در تعميرگاهها آپاراتيها طبق يك عرف تايرها را پر باد ميكنند، ايرادي ندارد ولي هيچ لاستيكي نبايد بيش از ظرفيتش باد بگيرد. ظرفيت آنها تابعي است از سايز لاستيك، وزن خودرو و وزن قابل حمل توسط لاستيك. به همين خاطر است كه شركتهاي لاستيكسازي عدد دقيقي را روي لاستيكها بهعنوان حداكثر ميزان فشار باد درج ميكنند. كد درجشده روي لاستيك ماشين را ميتوان با عبارت psi (يكاي فشار، پوند بر اينچ مربع) مشاهده كرد. در تصوير، لاستيك خودروي فوق را حداكثر بايد تا ۶۰ واحد بادگيري كرد. باد زدن زيادي تاير عواقبي دارد كه شايد ديگر نيازي به توضيح دادن نباشد. ولي كم باد زدن آن عليرغم برخي از تصورات، باعث افزايش حرارت بيمورد لاستيك ميشود كه طبيعتا انحراف و عدم ترمزگيري را در پي دارد.
امتیاز:
بازدید: 146
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |